Dla firm

Dlaczego coaching przyjął się tak szybko w biznesie?

– Managerowie oraz specjaliści często są już przesyceni szkoleniami. Szkolenia nie jest dopasowaną formą rozwijania do ich poziomu rozwoju zawodowego. Coaching wykorzystuje tą wiedzę, którą nabyli na szkoleniach (następuje intensyfikacja zysków ze szkolenia) oraz ich doświadczenie.

– Problemy konkretnego Uczestnika coachingu są traktowane indywidualnie nie szukamy ogólnych rozwiązań ale takiego rozwiązania, które może wykonać Twój Pracownik w obecnych okolicznościach, w Twojej Firmie!

– Coaching odznacza się wszystkimi cechami, które są kluczowe w biznesie: praca na celach, bieżąca weryfikacja postępów, szybkie efekty. Dodatkowo daje bonus: poprawia komfort życia!

– Nakłady poniesione na cykl sesji coachingowych w porównaniu do efektywności uzyskanych rezultatów, to bardzo opłacalna transakcja.

W jakim celu stosuje się coaching w biznesie?

Tą formę rozwoju osobistego najczęściej proponuje się Pracownikom kluczowym w organizacji. Po to aby:

– mogli być oni jeszcze skuteczniejsi w działaniu,

– szybciej osiągali cele,

– wyznaczali nowe kierunki rozwoju dla (produktów/ usług/ firmy/ organizacji pracy).

Słowem byli skuteczniejsi i umieli przekraczać kolejne granice.

To właśnie w Executive Coachingu zdarza mi się najczęściej pracować nad kompetencjami, które są na dobrym lub bardzo dobrym poziomie, a Uczestnik chce żeby były na wybitnym. Jest to praca z Managerami najwyższego szczebla (Prezesi, Dyrektorzy), którzy potrzebują poszerzenie horyzontów, inspiracji, przełączenia myślenia na bardziej kreatywne.

Kim są strony w coachingu biznesowym?

W Coachingu Biznesowym zazwyczaj występują trzy strony:

 Rysunek do kategorii firma

Zlecenie biznesowe podpisywane jest między Sponsorem a Coachem. Określany jest tam przedmiot merytoryczny usługi: ile osób bierze udział w coachingu, w jakim obszarze ma pozostać praca coachingową, jakich dokumentów wymaga Sponsor po coachingu.

Uczestnik coachingu informowany jest przez Sponsora, o ilości przewidzianych spotkań, zakresie pracy a przede wszystkim o celu, dla którego uczestniczy On w coachingu.

Na pierwszej sesji, Coach zawiera kontrakt z Uczestnikiem coachingu, ujmuje w nim m.in. ustalenia ze Sponsorem oraz informuje jakie informacje będą przekazane Sponsorowi po zakończeniu coachingu.

Sesje coachingowe w organizacjach dotyczą szerokiego spektrum tematów. Poniżej przedstawiam trzy ogólne obszary najczęściej spotykane przez mnie:

1. Doskonalenie umiejętności managerskich/ ekspertów. Coachingi często są kolejnym etapem po badaniu kompetencji w organizacji np. Development Center. Traktowane jako naturalna forma rozwoju dla dojrzałych pracowników na odpowiednim poziomie samoświadomości.

W sytuacji coachingów dla Managerów, cel tych spotkań często jest nieokreślony przez Sponsora ? pozostawia on ten wybór Managerowi. Coachingi wykorzystywane są również przy planowaniu ścieżek karier dla kluczowych pracowników.

Doskonalenie umiejętności ekspertów może mieć narzucony przez Sponsora cel np. doskonalenie umiejętności handlowych. Ta forma współpracy może też przybrać kształt Coaching on the job, która polega na towarzyszeniu pracownikowi podczas jego standardowego dnia pracy. Kończy się przekazaniem mu informacji zwrotnej, w niektórych przypadkach kolejnymi sesjami coachingowymi. Po takim procesie współpracy, pisany jest raport z przebiegu pracy.

2. Praca z relacjami w środowisku pracy. Polepszenie relacji na linii: przełożony ? pracownik lub pracownik ? pracownik. Jest to bardzo szeroki i częsty temat pracy coachingowej.

Zarówno kierownik może mieć trudności z jednym z pracowników, jak i świetny fachowiec może nie umieć porozumieć się ze swoim przełożonym. W tej ostatniej sytuacji, bez pomocy z zewnątrz, najczęściej organizacji grozi utrata wyszkolonego specjalisty, co wiąże się z kosztami.

Częstym problemem jest ułożenie relacji na linii pracownik ? pracownik. Skutek tego niedogadywania się jest tym większy, im wyższe są stanowiska tych osób. Z mojego doświadczenia wynika, że jeśli problem niezgody dotyczy np. dwóch dyrektorów, to z czasem skłócone są całe działy podlegające tym dyrektorom. Takie sytuacje mogą skończyć się np. mediacjami, które miały pozytywne zakończenie w przypadkach tych prowadzonych przeze mnie.

3. Praca nad osadzeniem w roli Lidera. Sprawdza się w sytuacji gdy Lider zarządza zespołem, którego wcześniej był członkiem. Mówiąc wprost celem tej pracy jest przeniesienie Uczestnika coachingu z ?butów pracownika? i osadzenie go w nowej roli ? Lidera/ Zarządzającego zespołem.

Jest wiele tematów poruszanych na coachingu biznesowym: stres w pracy, wypalenie zawodowe, znalezienie motywacji do pracy, różnych aspektów zarządzania zespołem itp.